Vzpomínáte si na proslavenou hlášku „Stěrače stírají, světla svítí“ z filmu Vrchní, prchni? Pro někoho je pečlivá příprava a kontrola neodmyslitelnou součástí života, pro volnomyšlenkáře naopak aktivitou nehodnou jejich energie, času a pozornosti.

Jsou však situace, kdy se rozhodně vyplatí nepodcenit přípravu. Pokud jste se rozhodli hledat nové klienty na některé z networkingových akcí, měli byste zpozornět a postupovat podle následujícího návodu, který vám sice nezaručí, že se obrat vaší firmy díky získaným kontaktům do týdne zdvojnásobí, ale pomůže vám vyhnout se trapasům, které by vás naopak o klienty či vaši profesionální pověst připravit mohly.

1. Čas, náš věčný soupeř.

Všichni bojujeme s jeho nedostatkem, někdo lépe, někdo hůře. Pokud jste si však ve svém diáři udělali místo a přijali pozvání na networkingovou akci, dorazte na ni včas! Na začátku většiny obchodních snídaní či podvečerních setkání totiž probíhá představení účastníků. Pokud ho propásnete, připravíte se o informace, které budete jen horko těžko později shánět, a z posbíraných vizitek je rozhodně nezískáte. Přijdete navíc o možnost se přede všemi představit a ještě budete za nezdvořáka, který chodí pozdě. O tom, že vám ostatní vyzobou to nejchutnější z nabízeného občerstvení, ani nemluvě.

2. Pokud neznáte cíl, nelze ho zasáhnout.

Stejně jako před obchodní schůzkou, tak i před networkingovou akcí je nutné si předem promyslet, s jakým cílem na ni jdete. Pouhé rozdávání a přijímání co největšího počtu vizitek vám úspěch ani nové obchody nepřinese. Ujasněte si, zda vám jde například o získání nových klientů, zda hledáte posilu do svého týmu či sháníte investora pro nový zajímavý projekt. Tomuto záměru přizpůsobte své představení i následnou komunikaci.

3. Bleskové představení, které zaujme.

Elevator pitch je anglický výraz pro stručné představení, kterým zaujmete svůj protějšek v méně než 60 vteřinách, a bude ho motivovat k dalšímu rozhovoru s vámi. Tato krátká představení bývají součástí většiny networkingových akcí a opravdu se vyplatí je dopředu natrénovat. Mluvte stručně, používejte co nejméně cizích a odborných slov. Popište ve dvou či třech větách svou firmu a její činnost, vyzdvihněte to, v čem jste výjimeční, co si na Vás zákazníci cení a v čem jste jim užiteční. V závěru nezapomeňte zmínit, co právě řešíte či hledáte. Jen tak můžete získat potřebný kontakt či doporučení.

4. Lidé, se kterými stojí za to se seznámit

U většiny networkingových akcí vám pořadatel dopředu zašle seznam přítomných nebo jej najdete na webové či facebookové stránce akce. Protože platí, že štěstí přeje připraveným, projděte si jej dopředu a vytvořte si vlastní seznam osob, se kterými se chcete osobně seznámit. Pokud se jedná o velkou akci bez řízeného představování a účastníci nemají navíc ani štítky se jmény, požádejte organizátora, aby vás vybraným lidem představil.

5. Dostatek kvalitních vizitek je základ úspěchu

O vizitkách koluje přirovnání, že jít bez nich na networkingovou akci je stejné, jako vydat se na tenis bez rakety. Než vyrazíte do terénu, zjistěte si dopředu, kolik lidí na dané akci přibližně bude a přizpůsobte tomu i počet vlastních vizitek. Údaje na nich musí být kompletní a aktuální! Není nic trapnějšího než žádat svůj protějšek o chvíli strpení a doslova na koleně dopisovat nové telefonní číslo či adresu firmy. Nezapomeňte také na vhodné pouzdro na vizitky. Lovit je mezi paragony z peněženky či tahat je z kapsy a nehtem urovnávat zohýbané rohy určitě nepřispěje k vytvoření obrazu profesionála.

6. Obal prodává

O prvním dojmu bylo napsáno již mnoho knih. Většina se však shodne na tom, že názor, který lze později jen velmi těžko změnit, si vytváříme již během prvních pár vteřin po setkání. Je tedy jasné, že k vypilovanému elevator pitchi je potřeba ještě připojit i upravený zevnějšek. Před každou akcí prozkoumejte pozvánku, zda na ní není uveden předepsaný dress code a přizpůsobte volbu oblečení dané situaci. Zásadou, která vám možná přijde jako samozřejmost, ale je bohužel mnohdy podceňována a opomíjena, je upravený účes, čisté a nepomačkané oblečení a vyčištěné, neošlapané boty. O používání příjemného parfému a zubní pasty se snad netřeba zmiňovat.

7. Úsměv nic nestojí

Každému se stane, že „nemá svůj den“ a nic se nedaří. To však není důvodem šířit dál špatnou náladu nebo zůstat doma. Při troše snahy a cviku lze náladu změnit. Už po cestě si představujte, že se na vás všichni těší, usmívají se a vy se tak setkáte s lidmi, kteří vám zpříjemní nejen následujících pár hodin, ale třeba mezi nimi najdete nejdůležitější kontakt svého života. Vyzkoušejte si to někdy nanečisto se zavřenýma očima před zrcadlem. Až je za chvíli otevřete, zjistíte, že se usmíváte. Tak hodně štěstí!