Možná jste to už zažili také. Přátelé vám doporučili zajít na některé networkingové setkání, byznys snídani či večerní akci.

Překonali jste ostych, oblékli kostýmek či oblek a cestou jste v duchu trénovali, jak správně představit svou firmu. Akce vás překvapila přátelskou atmosférou i rozmanitostí povolání přítomných lidí. Strhla vás jejich energie, chuť hledat nová propojení a domů jste odcházeli s haldou nových kontaktů, doporučení a příslibů budoucích obchodů. Druhý den jste pracovali jako o závod a jeli na vlně nadšení. Dobrý pocit vyvolával i pohled na hromádku nových vizitek ležících na stole. To bude úroda, tolik nových klientů a zakázek! Třetí, čtvrtý den byly vizitky spolu s vizemi nových obchodů pohřbeny v lavině šanonů a papírů. Za pár týdnů se vás známý zeptal na vaše dojmy a vy jste mu řekli: „Fajn lidi, ale kšefty z toho nejsou žádné, nefunguje to“.

Vizitiky

Pokud chcete energii z networkingové akce přenést i do svého podnikání, nespoléhejte na aktivitu ostatních a pusťte se do práce!

7 kroků, které vás přiblíží k úspěchu

1. Po každé akci mějte na paměti pravidlo 48 hodin, s kontakty pracujte rychle než „vystydnou“. Buďte aktivní a nečekejte na to, až někdo osloví vás.

2. Všechny vizitky a údaje z nich zaneste do vaší databáze. Je jedno, zda je to papírový diář, Excelovská tabulka či CRM systém.

3. Určete si dlouhodobou strategii pro práci s nově získanými kontakty a podle ní je roztřiďte:
 – zajímá mne, chci vědět více – schůzka
 – udržovat kontakt – může se jednat například o zařazení do databáze emailů pro zasílání občasných (!) informací či pozvánek
 – v tuto chvíli neumím využít – zařazení do databáze kontaktů

4. Podle zvolené strategie si nastavte termíny práce s kontakty a k jednotlivým jménům přiřaďte konkrétní data, kdy jim zavoláte či napíšete. Zejména u těch, které chcete pozvat na schůzku, dbejte na pravidlo rychlé akce „48 hodin“.

5. Pokud jste na networkingovém setkání něco slíbili, splňte to co nejdříve. Jedná se zejména o zaslání kontaktů či jiných informací. Udělejte to opět nejlépe do 48 hodin, vaše spolehlivost a rychlost protistranu povzbudí k dalšímu pokračování navázané spolupráce.

6. Lidem, se kterými nemáte žádné konkrétní plány, můžete po setkání poslat krátký osobní mail s poděkováním za milé setkání. Odlišíte se od ostatních a máte větší šanci, že si i za půl roku dotyční vzpomenou, že s vámi seděli na byznys snídani. Rozhodně se však vyhněte častému bezmyšlenkovému spamování.

7. I s kontakty z krátkých setkání udržujte dlouhodobé vztahy. Vaše databáze poroste, stále s ní pracujte a aktualizujte ji.

Pokud chcete mít z networkingových setkání více než jen chvilkový dobrý pocit, těchto sedm kroků vás přivede na správnou cestu k efektivnímu podnikání díky široké databázi užitečných kontaktů. Do karet vám hrají i statistiky, podle kterých se až 70% obchodů uzavírá na bázi osobních doporučení.