Třetím rokem pořádám networkingová setkání a díky tomu jsem slyšela už stovky, ba možná tisíce nejrůznějších představení našich účastníků. Někteří to zvládnou ve 20 vteřinách, jiní by potřebovali aspoň hodinu, aby popsali vše, co dělají. Která z cest je ta nejlepší? Jak nejlépe zaujmout, upoutat pozornost a vyvolat zájem o své podnikání?

To jsou otázky, které si kladou networkingem nepolíbení začátečníci i ostřílení borci, kteří po vzoru slavné knihy „nikdy nesnídají sami“.
Univerzální návod slibovat nebudu, hodit by se vám ale mohlo pár užitečných rad a pravidel, díky kterým lze sestavit zajímavé osobní představení s velkou šancí na úspěch.

Čas

Na většině networkingových setkání budete dopředu upozorněni na maximální délku vašeho představení. Obvykle to bývá interval mezi jednou a třemi minutami. Pokud se chcete dobře připravit, zjistěte si tuto informaci dopředu a svou řeč natrénujte na daný časový limit. Nestane se tak, že v přísněji vedeném klubu vás v polovině zastaví a vy nebudete mít šanci říct, ani jak se jmenujete…

Cíl

Před každou obchodní schůzkou je dobré nastavit si cíl, s jakým na ni jdeme. Pokud si ho dopředu nevytyčíme a po hodině povídání bez jasného výsledku sami sebe uchlácholíme konstatováním, že kafe bylo dobré a třeba z „toho“ časem „něco“ bude, moc dobrých obchodů neuděláme. Stejným způsobem je potřeba stanovovat si cíle i jednotlivých networkingových setkání. Hledáte nové zákazníky nebo potřebujete spolehlivého dodavatele materiálu či trn z paty by vám vytrhla další kolegyně v kanceláři? Ujasněte si priority a na ty se při představování zaměřte! Jen tak můžete získat od ostatních účastníků ty správné kontakty, doporučení či rady.

Struktura

Tak jako ve škole vás učili udělat si osnovu slohového cvičení, stejně tak při sestavování svého představení se držte osvědčené pětibodové linie:
• jméno, příjmení, firma, kterou zastupujete
• co nejstručnější popis vašeho výrobku/služby se zaměřením na to, jaký užitek přináší zákazníkům
• v čem jste vy nebo vaše služby/výrobky výjimeční a proč by se měli případní zájemci obrátit právě na vás (uvědomit si a definovat výjimečnost a odlišnost od konkurence by mělo být součástí budování image každé značky)
• co aktuálně řešíte/hledáte (cíl vaší schůzky)
• zakončení (například v podobě zopakování vašeho jména a firmy)

Příběh

To, že příběh prodává, se píše snad v první lekci každé marketingové příručky. Pokud se i vám podaří do svého představení zakomponovat minipříběh, který bude vyjadřovat váš vztah k vašemu podnikání nebo třeba ukáže výjimečnost vaší práce, jděte bez váhání do toho!

Varianty pro různé příležitosti

S představením je to jako s univerzální velikostí ponožek. Uspokojí každého, nikomu však nejsou akorát. Až dopilujete svůj první text, připravte si ještě minimálně jednu „úspornou“ variantu na cca 30 vteřin, kterou můžete použít v kterékoliv situaci, kdy se Vás někdo během konverzace zeptá, co vlastně děláte. Je jedno, zda to bude na společenské akci nebo při náhodném setkání ve frontě na poště. Štěstí přeje připraveným a nikdy nevíte, kdy potkáte nejdůležitější kontakt svého pracovního či osobního života. Až budete mít za sebou pár networkingových akcí, uvolníte se a začnete si užívat jejich atmosféru, doporučuji také trénovat cit pro složení účastníků. Stačí pár slov a s pozměněným představením lépe zapůsobíte na skupinu, kde převládají muži či ženy, mladší či starší. Pro každou cílovou skupinu může mít vaše služba či produkt jinou přidanou hodnotu.

Humor

Víte, co funguje nejlépe? Humor! Povzbuzení, abyste jej zakomponovali do svého představení a smazali představu, že podnikání je smrtelně vážná věc, je asi mou dnešní nejdůležitější radou.

Trénink dělá mistra

Stejně jako svaly nezískáte během jednoho cvičení, i s představením se stanete profíky jen díky pravidelnému tréninku. Zkoušejte si své varianty sami, říkejte je svým nejbližším, trénujte je s kolegy navzájem. Naučte se základní věty jako násobilku a dle situace je obměňujte, mazlete se s významy slov, pilujte je k dokonalosti. Budou vás napadat stále nové a nové věci a vy se stanete obdivovaným mistrem v umění představit se.

A co na závěr? Snad jen konstatování, že nikdo jiný než vy vás nezná lépe! Vy jste odborníky, kteří znají sebe a své podnikání do posledního detailu. Stačí se tedy jen chvíli zastavit, zamyslet se nad tím, v čem jste výjimeční a proč právě u vás by měli klienti nakupovat, a pustit se do přípravy svého představení!