Jak vybrat vhodného dodavatele služby, kterou právě potřebuji? Tuto a podobnou otázku si kladou lidé, kteří již několikrát nebyli spokojeni s partnery, které si vybrali pro realizaci svých potřeb a přání. Rozhodně si jí nekladou lidé, kteří mají takzvaně jasno. Ale mezi ně patrně nepatříte, protože Vás zaujalo tohle téma.

Snad sám čert nás navádí vybírat podle ceny, nízká (podle nás přiměřená) cena za velké množství a ještě něco navíc nejlépe zdarma. To přeci nemůže být chybné měřítko, navádí nás systém. Zatím takhle nakupuje většina a to nejen státních organizací a korporací, ale i jednotlivců. Proto se také zatím prodá ta velká hromada „odpadu“. Ať už je to oblečení, chemie, ale především jídlo, pokud se tomu tak dá říkat. Něco je špatně na hodnotách, které považujeme za důležité. Čím se ale řídit, když často o poptávané službě mnoho nevím? A nemám čas, ani chuť se do detailů probírat oblastí, která pro mne není tím, co mne zajímá – potřebuji jen výsledek. Někdo dá na certifikáty a osvědčení, razítka a potvrzení. Na obalech jídla hledáme hodnoty, které výrobek obsahuje. Jsme spokojeni, když je tam napsáno to, co jsme se dozvěděli, že je dobré, aby tam bylo. U jídla a pití je to ještě jednoduché, jelikož následně ochutnáme a po několika hodinách cítíme, zda to bylo ono či příště zvolíme jinak. U oblečení je to trochu delší proces a u dalších výrobků a služeb to bývá ještě složitější, neboť výsledek uvidíme až po delší době. Ono i u toho jídla je parametr, který je vidět až po letech, kdy zdravotní stav těla vydá hodnocení našich minulých rozhodnutí. Je to takhle vlastně se vším, co do svého života přijímáme. Téměř o ničem nevíme vše a hlavně si neuvědomujeme souvislosti.

Tak jako mnoho lidí, i já mám rád dobrou kávu, možná i Vy jí milujete, případně čaj, nebo třeba víno a mnoho dalšího. Ještě před pár lety byla káva špatná, dobrá a skvělá. Pak se objevili lidé, kteří dovezli výtečnou kávu a ještě jí dobře upražili, správně uvařili a podali k ní spoustu informací, které jsme do té doby většinou netušili. Tito lidé dodnes dělají osvětu a pokud se s nimi potkáte, vědí kde která dodávka kávy vyrostla a kdo jí pěstoval a proč se hodí právě ke konkrétní přípravě. S tím jak vzrůstá povědomí a požadavky nás zákazníků, přizpůsobuje se i nabídka. Vše by bylo OK, kdyby lidé dělali jen to, co je baví a uvědomovali si, že řídit se na prvním místě cenou nemusí být ta nejlepší volba.

Prodávají svou službu (práci v korporaci), za dobrou cenu. Často nedělají, co je baví a naplňuje, ale dělají to proto, že se tak dá zaplatit vysoká hypotéka, složenky a vše, co nutně musí mít, když už mají to dobré místo. Zákazníkem velkých firem není ten, kdo si kupuje jejich službu nebo výrobek, ale ten komu odevzdávají zisk. To je ten nejdůležitější zákazník, kterému podřizují vše. To je zřejmě důvod proč je možné, že se na trhu objeví nádherně zabalený odpad, který má veškeré certifikáty a razítka, která je potřeba mít a také proto, že na to kupující reaguje.

Nevěřím, že existuje člověk (pracovník firmy), který si řekne „uděláme tento výrobek z toho nejhoršího, co seženeme, i když to zákazníky poškodí, dáme jim to za nízkou cenu a hlavně, že vyděláme“. Vážně jsem přesvědčený, že takovýto člověk neexistuje. Vše se děje s přesvědčením dobrého úmyslu. Vyhovím nadřízenému, ten zase svému a ten majitelům a oni věřitelům. Vůbec netuší, čeho je součástí. Možná i poznáváte sami sebe v určitém období svého života.

Tak se na trhu objeví spousta mizerné kávy v nádherných obalech s označením UTZ, BIO, Organic, vyrobeno tam a tam a vším na co zákazník slyší, nízká cena za ideálně kilo kávy, kterou za 10 dní nemáte šanci vypít. Uvnitř je většinou jen zničená úroda a zmařená práce lidí, kteří netuší proč dostali tak mizerně zaplaceno.

Jak z toho ven a čím se řídit?

Za vším hledej člověka, konkrétní osobu, která ví co dělá! Ano, je fajn setkávat se s lidmi, kteří vědí, co činí. Občas takového člověka potkám a mám radost, že je to čím dál častěji. Většinou jsme na cestě k tomuto ideálu „vědět co dělám“.

Je celkem jedno jak moc rozumíte oboru, od kterého potřebujete konkrétní službu. Pokud narazíte na člověka, který se blíží ideálu, že ví co dělá, neošidí vás a ještě se dozvíte něco navíc o tom, co potřebujete, někdy potkáte i nového kamaráda.

Každé zboží má svého kupce, staré přísloví, které bych rozšířil na „každý prodávající má svůj okruh kupujících“. Pokud nad tím budete opravdu hluboce přemýšlet a srovnávat to se svými životními zkušenostmi a zážitky, patrně dojdete k úvaze, že cena téměř nerozhoduje. Rozhodující je, zda najdu poskytovatele, který je z mého okruhu. Jsem přesvědčen, že ho poznáte celkem snadno, pokud „jste v přítomnosti“, tedy vím, co dělám. Pokud se tedy nenecháte vláčet systémovou chybou „+25% zdarma navíc“, ta vás k tomu správnému člověku nemůže přivést.

Když potkáte člověka, který navíc „ví co činí“, je radost s ním komunikovat a třeba od něj něco koupit (vyměnit svou službu/peníze/za jeho službu). V tu chvíli víte, že cena bude přiměřená přínosu služby, získáte od něj dostatek informací se o tom přesvědčit. Takový člověk vám v opačném případě svou službu i rozmluví, neboť si je vědom důsledků svého konání.

Tak až budete vybírat svého dodavatele, přeji vám ať jste co nejvíce v přítomnosti a potkáte opravdového člověka a ne automat.

Miroslav Lepeška – fotografuji portréty lidí, události jejich života, dokumentuji dlouhodobé projekty. Zachycuji reportážní fotografie z veletrhů, výstav, vernisáží, oslav a svateb. Vše to dělám proto, že mě to nesmírně baví a naplňuje. Ne proto, že to je to tak dobrý byznys, to bych dělal cokoliv jiného, co už jsem v životě dělal. Zajímají mne humanitní obory, sebepoznání, vzdělávání a psychologie i když jsem původním zaměřením strojař. Vše se v životě hodí a nic nebylo zbytečně.

www.lepeska.cz